Blogger news

Thursday, May 5, 2011

ေဒြးမယ္ေနာ္ရဲ႕ ေငြေတာင္ျပည္



ကြၽန္ေတာ္တို႕ ငယ္စဥ္ခေလးဘဝက ညဥ့္အိပ္ရာ ဝင္ခ်ိန္မ်ားတြင္ မိဘဘိုးဘြားမ်ား ေျပာေလ့ေျပာထ ရွိသည့္ ညဥ့္အိပ္ရာဝင္ ဒ႑ာရီ ပံုျပင္မ်ားတြင္ လူ႔ခႏၶာကိုယ္ႏွင့္ ငွက္ေတာင္ပံပါေသာ ကိႏၷရီငွက္မေလး 'ေဒြးမယ္ေနာ္' ဇာတ္လမ္း ပါရွိသည္။ ထိုပံုျပင္ထဲတြင္ ေငြေတာင္ျပည္မွ ကိႏၷရီငွက္ညီအစ္မ ခုႏွစ္ေဖာ္ တို႕သည္ ေငြေတာင္ႀကီး၏ ေျခရင္းတြင္ရွိေသာ ေတာအုပ္ႀကီးအတြင္းမွ ေရကန္ႀကီးဆီသို႕ ေန႕စဥ္ပ်ံသန္းၾကၿပီး ထိုေရကန္ႀကီး အတြင္းတြင္ ျမဴးတူးေပ်ာ္ပါး ေရေဆာ့ကစားေလ့ ရွိၾကသည္။ တေန႔တြင္ တကၠသိုလ္မွ ပညာသင္ၿပီး ျပန္လာေသာ 'သုဓႏု'အမည္ရွိ မင္းသားတစ္ပါးသည္ ထုိေတာအုပ္ႀကီး အတြင္းမွ ျဖတ္သန္းစဥ္ ေရကန္ႀကီးအတြင္း၌ ေရေဆာ့ကစားေနသည့္ ကိႏၷရီညီအစ္မ ခုႏွစ္ေဖာ္ကို ေတြ႕ရွိသြားသည္။ လူသူမနီးေသာေတာအုပ္ႀကီးအတြင္းမွ ေရကန္ ႀကီးအတြင္း ဤကဲ့သို႕ပ်ိဳျမစ္ႏုနယ္ေသာမိန္းမပ်ိဳကေလးမ်ားကို ေတြ႕ရသည့္ အတြက္ သုဓႏုမင္းသားသည္အလြန္အံအားသင့္သြားၿပီး လူေလာ-နတ္ေလာ ခဲြျခားသိေစရန္အတြက္ နဂါးေက်ာ့ကြင္းျဖင့္ ေထာင္ဖမ္းသည္။ ညီအစ္မ ခုႏွစ္ေဖာ္အနက္ အသက္အငယ္ဆံုးႏွင့္ေခ်ာေမာအလွပဆံုး 'ေဒြးမယ္ ေနာ္' ေလးကို ေက်ာ့ကြင္းျဖင့္ဖမ္းမိၿပီး သူ၏တိုင္းျပည္သို႕ေခၚသြားသည္ သုဓႏု မင္းသားသည္ ေဒြးမယ္ေနာ္ကို ေမတၱာသက္ဝင္ ခ်စ္ခင္စံုမက္သျဖင့္ လက္ထပ္ ထိမ္းျမားကာ နန္းေတာ္တြင္ စည္းစိမ္အျပည့္အဝအေျ>ြခအရံအျပည့္အစံုျဖင့္ ထားသည္။ သို႕ေသာ္လည္း 'ေဒြးမယ္ေနာ္'ေလးသည္ မေပ်ာ္ပိုက္ပဲ ဌာေန ျဖစ္ေသာ ေငြေတာင္ျပည္ကို အၿမဲတမ္းလြမ္းေနေလ့ရွိသည္ဟုဆိုသည္။ ကြၽန္ေတာ္တို႕ ငယ္စဥ္က ထိုပံုျပင္ကိုၾကားတိုင္း ကိႏၷရီမေလး 'ေဒြးမယ္ေနာ္'ကို သနားခဲ့ၿပီး ေဒြးမယ္ေနာ္တို႕၏ဌာေနေငြေတာင္ျပည္ဆိုသည္ကို ေရာ္ရမ္း၍ မွန္းဆခဲ့ဖူးသည္။ တဖန္ကြၽန္ေတာ္တို႕ လူ ပ်ိဳေပါက္အရြယ္ ေရာက္လာေသာ အခါ ႏွလံုးသားကိစၥရပ္မ်ားတြင္ တစ္ ဦးႏွင့္တစ္ဦး မည္မွ်ခ်စ္ၾကပါသည္ ဆိုေသာ ေမတၱာနက္႐ိႈင္းမႈျပသျခင္း ကို အေနာက္ႏိုင္ငံမ်ား၌ 'ရိုမီယို' ႏွင့္ 'ဂ်ဴးလီးယက္'တို႕၏အခ်စ္ျဖင့္ ႏိႈင္း ယွဥ္ျပသကဲ့သို႔ ကြၽန္ေတာ္တို႕ ျမန္မာ ႏိုင္ငံတြင္လည္း ကိႏၷရီ ၊ကိႏၷရာေမာင္ ႏွံတို႕၏အခ်စ္မ်ိဳးဟု ႏိႈင္းယွဥ္ၾကျပန္ သည္။ ကိႏၷရီ၊ ကိႏၷရာခ်စ္သူႏွစ္ဦး သည္ တစ္ညဥ့္တာ တစ္ဦးႏွင့္တစ္ဦး ေဝးကြာသြားခဲ့သည္ကိုပင္ ရက္ေပါင္း ခုႏွစ္ရာမွ် ပူေဆြးရသည့္ပမာဏႏွင့္ ညီမွ်ေၾကာင္းဖဲြ႕ဆိုသည့္ေမတၱာဘဲြ႕ သီခ်င္းမ်ားေၾကာင့္ ကိႏၷရီ၊ ကိႏၷရာ ေမာင္ႏွံတို႔ေပ်ာ္စံရာ ေငြေတာင္ျပည္ ကို ေရာက္ဖူးခ်င္စိတ္မ်ားျပားခဲ့သည္။ 'ေငြေတာင္'ကို ရွမ္းဘာ သာစကားျဖင့္ 'လိြဳင္ငိမ္း' (လိြဳင္= ေတာင္၊ ငိမ္း= ေငြ) ဟုေခၚၿပီး ရွမ္း တို႕ေခၚေသာ 'လိြဳင္ငိမ္း'၊ ကြၽန္ေတာ္ ေရာက္ဖူးခ်င္ေသာ 'ေငြေတာင္'သည္ ကယားျပည္နယ္၊ ဒီေမာ့ဆိုပင္ျဖစ္ သည္။ ကြၽန္ေတာ္သည္ ငယ္စဥ္စစ္ မႈထမ္းဘဝက ကယားျပည္နယ္ ေတာင္ပိုင္း၊ ဖာေဆာင္း၊ ေမာ္ခ်ီး ေဒသသို႕ ေရာက္ခဲ့ဖူးေသာ္လည္း ကယားျပည္နယ္ေျမာက္ပိုင္းရွိ ကယားျပည္နယ္၊ ၿမိဳ႕ေတာ္ လြိဳင္ေကာ္ ႏွင့္ကိႏၷရီ၊ကိႏၷရာတို႕ ေပ်ာ္စရာ ဒီေမာ့ ဆိုသို႕ ေရာက္ခဲ့ဖူးျခင္းမရွိပါ။ အမွန္ စင္စစ္ ဒီေမာ့ဆိုသည္ ကယားျပည္ နယ္မွၿမိဳ႕ငယ္တစ္ခုသာျဖစ္ၿပီး ၿမိဳ႕ ေတာ္လိြဳင္ေကာ္ႏွင့္ (၁၄)မိုင္ခန္႕သာ ေဝးသည္။ ထိုေဒသတြင္ ေ႐ႊေတာင္၊ ေငြေတာင္၊ ပတၱျမားေတာင္အစရွိ ေသာေတာင္(၇)ေတာင္ရွိရာေငြေတာင္ ႀကီးအနီး၌ တည္ထားသည့္ရြာျဖစ္ သျဖင့္ ဒီေမာ့ဆိုဟုေခၚဆိုျခင္းျဖစ္ သည္။ (ကယားအမ်ိဳးသားမ်ားက ေငြေတာင္ကို ဒီေမာ့ဆိုဟု ေခၚဆိုၾက သည္။) ကယားျပည္နယ္ ျမန္မာ ႏိုင္ငံ၏အေရွ႕ေတာင္ဖက္တြင္ တည္ ရွိၿပီး အေရွ႕ဘက္တြင္ထုိင္းႏုိင္ငံ၊ ေျမာက္ဖက္တြင္ ရွမ္းျပည္နယ္၊ အေနာက္ဖက္တြင္ မႏၲေလးတိုင္းေဒ သႀကီးႏွင့္ ေတာင္ဖက္တြင္ ကရင္ ျပည္နယ္တို႕ရွိသည္အက်ယ္အဝန္း အားျဖင့္ ၄၅၁၉မိုင္သာရွိရာ ျပည္ နယ္အသီးသီးတြင္ အငယ္ဆံုးျပည္ နယ္ျဖစ္ၿပီး ျမန္မာႏိုင္ငံအက်ယ္ အဝန္း၏ ၁.၇၂ရာခိုင္ႏႈန္းသာရွိသည္။ ကယားျပည္နယ္၏ အေရွ႕ႏွင့္ အေနာက္သည္ ၆၅မိုင္က်ယ္ၿပီး ေတာင္ႏွင့္ေျမာက္သည္ ၁ဝ၅မိုင္ရွိ သည္ပင္လယ္ေရမ်က္ႏွာျပင္အထက္ ေပ ၂၉၅ဝမွေပ ၇ဝဝဝေက်ာ္ထိ ျမင့္ မားေသာ ကုန္းျပင္ျမင့္ေျမေပၚတြင္ တည္ရွိၿပီး ရာသီဥတုသမမွ်တသည္။ လိြဳင္ေကာ္ႏွင့္ ဒီေမာ့ဆိုဝန္းက်င္တြင္ သာ လြင္ျပင္အနည္းငယ္ရွိၿပီး က်န္ ေဒသမ်ားသည္ ေတာင္ကုန္း၊ ေတာင္ တန္း၊လွ်ိဳေျမာင္၊ ေခ်ာက္ကမ္းပါးမ်ား ျဖစ္သည့္အတြက္ လမ္းပန္းဆက္ သြယ္မႈခက္ခဲသည္။ျပည္နယ္အတြင္း ေက်းရြာခ်င္းဆက္လမ္းမ်ား ရွိေသာ္ လည္း ျပည္မႀကီးႏွင့္ ဆက္သြယ္ရာ တြင္ မ်ားေသာအားျဖင့္ ကေလာ၊ ေအာင္ပန္းလမ္းခဲြမွ ပင္ေလာင္း၊ မိုးၿဗဲ၊ ဖယ္ခံု၊ လိြဳင္ေကာ္လမ္းကို အသံုးျပဳ ေလ့ရွိၾကသည္။ ကယားျပည္နယ္ သည္ အျခားျပည္နယ္မ်ားကဲ့သို႕ လူဦးေရမထူထပ္၊ ကယားတိုင္း ရင္းသားမ်ားသာ အေနမ်ားေသာ ျပည္နယ္ျဖစ္သျဖင့္ ရန္ကုန္မွလြိဳင္ ေကာ္သို႕ တစ္ပတ္လ်င္ ႏွစ္ရက္သာ ေလေၾကာင္းခရီးစဥ္ရွိသည္။ ကြၽန္ ေတာ္၏ခရီးစဥ္သည္ ရန္ကုန္မွ လိြဳင္ ေကာ္သို႕ ေလယာဥ္ျဖင့္သြားေရာက္ ျခင္းျဖစ္သည္။ လိြဳင္ေကာ္တြင္ ကြၽန္ေတာ့္အား ေဒသအာဏာပိုင္အဖဲြ႕အစည္းမွ ကြၽန္ ေတာ္သိလိုေသာ အခ်က္အလက္မ်ား ႏွင့္ သြားေရာက္ရိုက္ကူးလိုေသာ ကယန္းတိုင္းရင္းသားမ်ား၏လူေနမႈ ဘဝပံုစံမ်ား၊ရိုးရာယဥ္ေက်းမႈ၊ ဝတ္စား ဆင္ယင္မႈႏွင့္ ဓေလ့ထံုးတမ္းစဥ္လာ မ်ားအတြက္ ကယားျပည္နယ္စာေပ ႏွင့္ ယဥ္ေက်းမႈအဖဲြ႕မ်ား၊ ေဒသခံတိုင္း ရင္းသားေခါင္းေဆာင္မ်ားႏွင့္ ၫိွႏိႈင္း စီစဥ္ေပးျခင္းျဖစ္သည္။ ကယားျပည္နယ္တြင္ ကယား အႏြယ္ဝင္ တိုင္းရင္းသားလူမ်ိဳးစု အမ်ားဆံုးေနထုိင္ၾကရာ၊ကယား၊ကယန္း ကဲေခါင္း(ပေဒါင္)၊ကယန္းကငန္ (ယင္း ေဘာ္)၊ကယန္းကဲေဒါ့(ေဂခို)၊ ကယန္း လထာ(ဇယိမ္း)၊ကေယာ(ပရဲ႕)၊ ကယား မိုႏု(မႏုမေနာ)၊ယင္းတလဲႏွင့္ ေဂဘား ဟူေသာလူမ်ိဳးစုမ်ားပါဝင္သည္။ ကယန္းတိုင္းရင္းသားသည္ လူနည္းစု တိုင္းရင္းသားျဖစ္ၿပီး ကယား အႏြယ္ဝင္ ကယန္းတိုင္းရင္း သားအခ်ိဳ႕သည္ မိမိတို႕၏ လူမ်ိဳးအမည္ကို အေျခခ်ေန ထိုင္ၾကသည့္ ေတာေတာင္ ေရေျမအေနအထားကို အစဲြ ျပဳ၍ ပူးတဲြေခၚဆိုအသံုးျပဳ ၾကသည္။ေျမာက္ဖက္အရပ္ ျဖစ္ေသာ ပင္ေလာင္းၿမိဳ႕နယ္ တြင္ေနထိုင္ၾကသည့္ကယန္း တိုင္းရင္းသားမ်ားသည္ မိမိ ကိုယ္ကို ေျမာက္ဖက္ကယန္း ဟုအဓိပၸါယ္ရသည့္ ''ကယန္း လထာ'' အမည္ကို ခံယူၾက သလို ေတာင္ဖက္အရပ္ျဖစ္ ေသာ ဖယ္ခံုၿမိဳ႕နယ္တြင္ ေန ထိုင္ၾကသည့္ ကယန္းတိုင္း ရင္းသားသည္ မိမိကုိယ္ကုိ မိမိေတာင္ဖက္ကယန္းဟု အဓိပၸါယ္ရသည့္ ''ကယန္း လဟီြ'' အမည္ကိုခံယူၾက သည္။ ထို႕အတူပင္ ေျမျပန္႔ လြင္ျပင္ျဖစ္သည့္ လိြဳင္ေကာ္ ၿမိဳ႕နယ္ႏွင့္ဒီေမာ့ဆိုၿမိဳ႕နယ္တြင္ အေျခ ခ်ေနထိုင္ၾကေသာ ကယန္းတိုင္းရင္း သားမ်ားသည္ မိမိကိုယ္ကို ေျမျပန္႔ ကယန္းဟုအဓိပၸါယ္ရသည့္ ''ကယန္း ကငန္'' ဟု အမည္ခံၾကသလို ေတာင္ငူ ေျမာက္ပိုင္းႏွင့္ပ်ဥ္းမနားအေရွ႕ဖက္ ေတာင္ေပၚေဒသ ေနထိုင္ၾကသည့္ ကယန္းတိုင္းရင္းသားမ်ားသည္ မိမိ ကိုယ္ကိုေတာင္ေပၚသားဟု အဓိပၸါယ္ ရသည့္ ''ေဂခို'' ဟူ၍လည္းေကာင္း၊ ေတာင္ေအာက္သားဟု အဓိပၸါယ္ရ သည့္ ''ေဂဘား'' ဟူ၍လည္းေကာင္း အမည္ခံယူ အသံုးျပဳၾကသည္။ ကယားျပည္နယ္သည္ ရွမ္း ျပည္နယ္ႏွင့္ ဆက္စပ္လ်က္ရွိသျဖင့္ ရွမ္းတိုင္းရင္းသားတို႕က ကယန္း တိုင္းရင္းသားမ်ား၏ဝတ္စားဆင္ယင္ ထံုးဖဲြ႕မႈကိုၾကည့္၍ ခဲြျခားအမည္ေပးေခၚဆိုခဲ့ရာ ေၾကးေခြပတ္ (ကယန္းလဟီြ) အမ်ိဳးသမီးပံုကိုၾကည့္၍၊ ေၾကးေခြပတ္လူမ်ိဳး ဟု အဓိပၸါယ္ရသည့္ ''ပေတာင္း'' ဟူ၍လည္းေကာင္း၊ လည္ပင္းႏွင့္ရင္ၫြန္႕အထိ ေငြသားေဘာ္ျပားမ်ား ဝတ္ဆင္ သည့္ (ကယန္းကငန္)အမ်ိဳးသမီးပံုကိုၾကည့္၍ ေဘာ္ျပား လူမ်ိဳး ဟုအဓိပၸါယ္ရသည့္ ''ယင္းေဘာ္''ဟူ၍လည္းေကာင္း၊ ေခါင္းေပၚရွိဆံပင္မ်ားအၿမဲတမ္းအတိုျဖစ္ေအာင္ထားရွိ သည့္(ကယန္းလထာ) အမ်ိဳးသားမ်ားကို ဆံပင္တိုလူမ်ိဳးဟု အဓိပၸါယ္ရသည့္(ဟိုထာ-ဇယိမ္)ဟူ၍လည္းေကာင္း ေခၚ ဆိုၾကသည္။ ယခင္က ကြၽန္ေတာ္တို႕ေခၚဆိုခဲ့ေသာ''ပေဒါင္'' လူမ်ိဳး၊ ''ယင္းေဘာ္'' လူမ်ိဳး၊ ''ဇယိမ္း''လူမ်ိဳးတို႕တြင္ ''ကယန္း'' ဟူေသာပင္ရင္းအမည္မပါရွိေသာေၾကာင့္ သီးျခားတိုင္းရင္း သားလူမ်ိဳးတစ္မ်ိဳးစီ၏အမည္ကဲ့သို႕ အဓိပၸါယ္သက္ေရာက္ ေစခဲ့သည့္အျပင္ကယန္းတိုင္းရင္းသားတို႕ကလည္း ဤကဲ့သို႕ ေခၚဆိုေသာ ထိုအမည္မ်ားကို လိုလားႏွစ္သက္ျခင္း မရွိၾကေၾကာင္း သိရသည္။ ကယန္းတိုင္းရင္းသားမ်ားသည္ မိမိကိုယ္ကို ''ကမ္းယံ''ဟူေသာ မြန္ဂိုလိြဳက္မ်ိဳးႏြယ္မွ ဆင္းသက္လာသည့္ကရင္အစုငယ္အုပ္စုမွ ျဖစ္သည္ဟု ယံုၾကည္ၾကသည္။''သက္ႏွင့္ရခိုင္၊ႏိုင္းၿပိဳင္ေတာင္သူ၊ ပ်ဴကမ္းယံေယာ၊ ထားဝယ္ေနာက မ်ိဳးသတၱ''ဟု ဖြင့္ဆိုထားေသာျမန္မာ(၇)မ်ိဳးတြင္ ကမ္းယံ မ်ိဳးႏြယ္၊ ကယန္းတိုင္းရင္းသားမ်ား ပါဝင္ေသာေၾကာင့္ ကယန္းတိုင္းရင္းသား သည္ျမန္မာလူမ်ိဳးပင္ျဖစ္သည္။ ကယားျပည္နယ္၏ ၿမိဳ႕ေတာ္ျဖစ္ေသာ 'လိြဳင္ေကာ္'ၿမိဳ႕ကို ကယား လူမ်ိဳးတို႕က ''ဆိရိေဒါ''ဟု ေခၚၾကသည္။ ဆိရိေဒါဆိုသည္မွာ ဆိရိရြာဟု အဓိပၸါယ္ရသလို ''ၾကက္ရိုးထိုး၍ ေအာင္ျမင္သည္'' ဟူ၍လည္း အဓိပၸါယ္ ရသည္။ ေရွးႏွစ္ေပါင္းမ်ားစြာက လိြဳင္ေကာ္ၿမိဳ႕ကို ျဖတ္သန္းစီးဆင္းလ်က္ရွိ ေသာဘီလူးေခ်ာင္းအေရွ႕ဘက္ကုန္းျမင့္ေနရာတြင္ ကယားတိုင္းရင္းသား (၄)ဦး တို႕က ၾကက္ရိုးေဗဒင္ထိုးကာမဂၤလာရွိသည္ဟု ယူဆေသာေၾကာင့္ ေတာခုတ္ ရွင္းလင္းၿပီး ရြာတစ္ရြာတည္ေထာင္ခဲ့သည္ဟုဆိုသည္။ ထို႕ေနာက္ ဘီလူး ေခ်ာင္းတစ္ေလွ်ာက္ ကုန္ကူးသန္းေရာင္းဝယ္ေနသည့္ရွမ္းတိုင္းရင္းသား ''လံုးဆိရိ''ဆိုသူသည္ ကယားတို႕ႏွစ္သက္ေသာ ကြမ္း၊ ကြမ္းရြက္၊ ေဆး၊ဆားစ သည့္ ကုန္ပစၥည္းမ်ားကို လာေရာက္ေရာင္းခ်ရာမွ အဆိုပါကယားရြာငယ္တြင္ ကုန္ဆိုင္တစ္ဆိုင္ကို ဖြင့္လွစ္ေရာင္းခ်ခဲ့ျခင္းျဖစ္ေၾကာင္း၊ ထိုမွတဖန္ ''လံုး ဆိရိ''သည္ အေရွ႕ကရင္နီေစာ္ဘြားႀကီး ''ဖေဖၚ'ထံမွခြင့္ျပဳခ်က္ရယူၿပီး ထိုရြာ ကို ၿမိဳ႕အျဖစ္သို႕ စံနစ္တက် အကြက္ခ်ေျပာင္းလဲခဲ့ျခင္းျဖစ္၍ ထိုၿမိဳ႕ကို ''ဆိရိ ရြာ'' သို႕မဟုတ္ ၾကက္ရိုးထိုး၍ေအာင္ျမင္သည့္ရြာ ''ဆိရိေဒါ''ဟု ေခၚဆိုၾက ျခင္းျဖစ္ေၾကာင္း နယ္ေျမခံမ်ားက ေျပာသည္။ သူတို႕အဆိုအရ ၿမိဳ႕ကို တည္ သည့္ရက္ကို ရွာေဖြေတြ႕ရွိျခင္းမရွိေသာ္လည္း ၿမိဳ႕ကိုတည္သည့္ ႏွစ္မွာမူ ျမန္မာသကၠရာဇ္ ၁၂ဝဝခုႏွစ္၊ကဆုန္လ၊ေသာၾကာေန႕ျဖစ္ေၾကာင္းႏွင့္ ယေန႕ တိုင္ႏွစ္စဥ္ကဆုန္လ၊ ေသာၾကာေန႕တိုင္း ၿမိဳ႕တည္သည့္အထိမ္းအမွတ္အျဖစ္ ဆြမ္းေလာင္းပဲြက်င္းပေလ့ရွိသည္ဟုဆိုသည္။ ၿမိဳ႕ကိုတည္ၿပီးေနာက္ ဘီလူး ေခ်ာင္းတစ္ေလွ်ာက္ရွိ ကုန္သည္တို႕သည္ဆိရိေဒါသို႕ေလွမ်ားျဖင့္လည္း ေကာင္း၊ဆီဆိုင္၊ေနာင္မြန္ဘက္မွကုန္သည္မ်ားသည္ ႏြားလွည္း၊ ႏြားဝန္တင္ တို႕ျဖင့္လည္းေကာင္း လာေရာက္ေရာင္းဝယ္ေဖာက္ကားရာမွ တစ္စတစ္စ စည္ကားလာၿပီး ေ႐ႊေက်ာင္းေတာင္ဖက္တြင္ရွမ္းလူမ်ိဳးမ်ား၊ဘီလူးေခ်ာင္း အေနာက္ဖက္ကမ္းတြင္ အင္းေလးဖက္မွေျပာင္းေ႐ႊ႕လာသူမ်ား အေျခစိုက္ ေနထိုင္လာၾကသည္။ ရွမ္းတို႕သည္ ဘီလူးေခ်ာင္းအေနာက္ဖက္ကမ္းရွိ တစ္သီး တစ္ျခားစီရွိေသာေရႊေတာင္ႏွင့္မဂၤလာသီရိေတာင္ေတာ္ကိုအေၾကာင္းျပဳ၍ တစ္သီးတစ္ျခားရွိေသာေတာင္ဟု အဓိပၸါယ္ရသည့္ 'လိြဳင္ေခၚ''ဟုေခၚခဲ့ျခင္း ျဖစ္သည္။ ထို႕ေနာက္မွ ကာလေရြ႕လ်ားလာသျဖင့္''လိြဳင္ေခၚ''မွ''လိြဳင္ေကာ္'' သို႕ ေျပာင္းလဲေခၚဆိုျခင္းျဖစ္ၿပီး ကယန္းတိုင္းရင္းသားတို႕ကမူ ယေန႕တိုင္ လြိဳင္ေကာ္ကို ''ဆိရိေဒါ''ဟူ၍ ေခၚဆိုလ်က္ပင္ ရွိၾကေသးသည္။ သီရိမဂၤလာေတာင္ေပၚတြင္ ေစတီဘုရားမ်ားတည္ထားသည္။ သီရိမဂၤလာေတာင္သည္ ေက်ာက္ေတာင္ ျဖစ္ၿပီး သဘာဝအေျခအေနအရ ႏွစ္ပိုင္းကဲြ၍ တည္ရွိေနဟန္ျဖစ္သျဖင့္၊ အရပ္အေခၚ ''ေတာင္ကဲြ ေစတီ'' ဟု ေခၚၾကသည္။ ေတာင္ကဲြေစတီသည္ လိြဳင္ေကာ္၏ ေျမျပင္အမွတ္အသား သေကၤတျဖစ္ၿပီး လိြဳင္ေကာ္ဟုဆိုသည္ႏွင့္ ေတာင္ကဲြေစတီ (သို႕မဟုတ္) မဂၤလာသီရိေတာင္ကို ျမင္ေယာင္ မိၾကသည္။ ကယားကို ယခင္က ကရင္နီဟုေခၚဆိုၾကသည္။ ကရင္ နီ ဟုေခၚဆိုရျခင္းမွာ အနီေရာင္ဝတ္စံုကို ဝတ္ဆင္လ်က္ရွိေသာ ကယားတို႕ကို ရွမ္းတို႕က ''ယန္းလ်ံ'' (ယန္း= ကယား၊ လ်ံ= အနီေရာင္) ဟု ေခၚဆိုၾကျခင္းျဖစ္သည္။ ကယားအမ်ိဳးသားမ်ား သည္ အနက္ေရာင္ေဘာင္းဘီရွည္ႏွင့္ ရွပ္အက်ႌအျဖဴကို ဝတ္ဆင္ၿပီးေခါင္းေပါင္းအနီေပါင္း၍ ခါးစည္းပန္းေရာင္ စည္း သည္။ ကယားအမ်ိဳးသမီးမ်ားမွာဆံထံုးထံုး၍ အနီေရာင္ပုဝါ ေပါင္းသည္။ အနီေရာင္ (သို႕မဟုတ္) အနက္ေရာင္ၿခံဳထည္ကို လြမ္းၿခံဳထားၿပီး ခါးစည္းကို အျဖဴေရာင္သံုးသည္။ အနက္ေရာင္ (သို႕မဟုတ္)အနီေရာင္ထမီတိုကိုဝတ္၍ ေျခသလံုးတြင္ သစ္ေစးသုတ္ထားေသာ ခ်ည္ကြင္းမ်ားစြပ္ထားသည္။ နားတြင္ နားဆဲြခြၽန္မ်ား ဆဲြၿပီး ေငြလက္ေကာက္၊ ေငြလက္စြပ္မ်ားဝတ္ဆင္သည္။ လည္တြင္ ေငြဒဂၤါး ျပားမ်ားကို ဆဲြၿပီး ခါးတြင္ ပယင္း၊ သႏၲာ၊ ပုတီးမ်ားသီ၍ဆဲြသည္။ ေျခက်င္းဝတ္ တြင္လည္း ပုတီးေစ့မ်ား သီကံုးပတ္ထားသည္။ ကယားလူမ်ိဳးစုတို႕သည္ ကယားျပည္နယ္တြင္ လိြဳင္ေကာ္၊ ဒီေမာ့ဆို၊ ဖရူဆိုႏွင့္ ရွားေတာၿမိဳ႕နယ္မ်ားတြင္ အမ်ားဆံုးေနထိုင္ၿပီး ေဘာ္လခဲ၊ ဖာေဆာင္းႏွင့္မယ္စဲ့ၿမိဳ႕မ်ားတြင္ အျခားတိုင္း ရင္းသားမ်ားႏွင့္ေရာေႏွာေနထိုင္ၾကသည္။ ေရွ႔အပတ္ဆက္ဖတ္ပါရန္

0 comments:

Post a Comment